On selvää, ettei päihteet ja liikenne sovi yhteen. Jo pienikin määrä alkoholia veressä huonontaa ajokykyä merkittävästi ja samalla onnettomuusriski nousee. Lisäksi auton ratissa on paljon muuttuvia tekijöitä, joihin ei itse pysty vaikuttamaan. Alkoholi vaikuttaa eniten reagointi- ja hahmotuskykyyn liikenteessä.
Vuoden autourheilijaksi vuonna 2013 valitun Toomas Heikkisen valitsema Kultainen tieliikennesääntö kuuluu ytimekkäästi: ajan selvinpäin!
- Kuskina tiedän, miten skarppina liikenteessä pitää olla. Jos otan niin en missään nimessä hyppää auton rattiin. Siinä ei ole mitään järkeä, Heikkinen sanoo.
Erityisesti nuorilla kuljettajilla on muita suurempi onnettomuusriski jo alhaisilla veren alkoholipitoisuuksilla, sillä alkoholi vaikuttaa voimakkaimmin niihin kuljettajan taitoihin, jotka eivät ole vielä automatisoituneet ajokokemuksen myötä.
Liikenneturvan tilastojen mukaan rattijuopoista noin 10 prosenttia on iältään 18-24-vuotiaita. Henkilövahinkoon johtaneiden rattijuopumusonnettomuuksien kuljettajista nuoria on kolmannes. Yli 60% rattijuopumuksista on alkoholin suurkuluttajia, kolmanneksella on sairaudeksi luokiteltu päihdeongelma.
Heikkisen mielestä on tärkeää, että varsinkin nuorten keskuudessa käydään jo aikaisessa vaiheessa keskustelua alkoholin vaikutuksista ajamiseen. Esimerkiksi Turvassa Tiellä -ohjelma on onnistunut vaikuttamaan myönteisesti jo todella monen nuoren asenteisiin.
- Mielestäni alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on yksinkertaisesti vain ja ainoastaan tyhmää. Siinä ei ole mitään järkeä. Siinä riskeeraa oman hengen lisäksi myös muiden hengen. Liikenteessä on niin paljon muuttuvia tekijöitä, ettei alkoholin kanssa pidä koskaan leikkiä, Heikkinen toteaa.
On hyvä muistaa, että jos on ottanut edellisenä iltana tuhdin annoksen alkoholia niin siinä tapauksessa alkoholi pysyy veressä yllättävän kauan. Alkoholia saattaakin olla veressä reilusti, vaikka olo muuten tuntuisikin selvältä. Myös krapulaa alentaa monella eri tapaa ajokykyä.
- Esimerkiksi mökkireissuilta saattaa sunnuntaisin olla kaikilla aina kiire kotiin. Meillä ei niin kiire tässä elämässä ole, vaikka me juostaankin, etteikö kannattaisi odottaa paria tuntia pidempään. Jos on aikaa hyvään viikonloppuun niin pitää olla aikaa myös odottaa, Heikkinen sanoo.
Turvassa Tiellä - mistä on kyse?
Tähden ohella Turvassa Tiellä -hankkeen tukijoihin ovat liittyneet Valtteri Bottas, Mika Häkkinen, Esapekka Lappi, Matti Suur-Hamari, Miro Heiskanen, Kaisa Mäkäräinen, Toomas Heikkinen, Leo-Pekka Tähti ja Mikael Forssell. Kampanjakasvojen videoihin pääsee tutustumaan pitkin vuotta Turvassa Tiellä -ohjelman verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Ohjelmalla pyritään herättämään huomiota liikenneturvallisuutta edistäviin tekoihin ja aktivoimaan ennen kaikkia moottoriajoneuvolla liikkuvia vaikuttamaan sekä itseensä että lähipiiriinsä, jotta arkiliikenteestä tulisi turvallisempaa. Liikenneturvallisuuslupauksien punaisena lankana kulkevat FIA:n "Kymmenen Kultaista Tieliikennesääntöä" ovat AKK:n Turvassa Tiellä -ohjelman ydinsanoma.
Turvassa Tiellä on autourheilun kansallisen lajiliiton, AKK:n, yhteiskuntavastuuohjelma, jota on toteutettu vuodesta 2013 alkaen. Valtakunnallinen ohjelma vie kouluttajiensa avulla liikennekasvatusta yläkouluihin ja 2. asteen oppilaitoksiin, ja on samalla osa maailmanlaajuista FIA Action for Road Safety -kampanjaa. Ohjelma tuo vuosittain liikenneturvallisuutta esille myös useissa autourheiluun ja yhteiskunnalliseen toimintaan liittyvissä tapahtumissa, kuten Suomen MM-rallissa ja SuomiAreenassa.
Turvassa Tiellä -hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Suomen Poliisi, Suomen Autokoululiitto, NEP Finland, Nokian Renkaat, Lasol, Neste, Mercedes-Benz sekä Allright.eu. Liikenneturvallisuutta rakentamassa ovat myös Suomen Moottoriliitto ja Moottoripaja-hanke.
Lisätiedot:
AKK / Turvassa Tiellä: Raakel Koittola, 044 358 4522, raakel.koittola@autourheilu.fi