Ajankohtaista

FIA Action for Road Safety näkyy ulkomainoksissa

Turvassa Tiellä on osa kansainvälisen autoliiton FIA:n Action for Road Safety kampanjaa. Tänäkin vuonna FIA on halunnut kiinnittää Suomessa kesällä huomiota liikenneturvallisuuteen ja globaali liikenneturvallisuuskampanja on käynnistynyt Suomessa.

FIA:n #3500lives kampanjan nimi tulee siitä, että maailmassa kuolee 3500 ihmistä päivässä. Erityisesti huomiota pyritään kiinnittämään 15-29-vuotiaiden liikenneturvallisuuteen, sillä ikäluokan yleisin kuolinsyy on liikenneonnettomuus. Turvassa Tiellä -ohjelma onkin sitoutunut vähentämään liikennekuolemia Suomen osalta ja tekee töitä erityisesti nuorten parissa.

#3500lives kampanja järjestetään yhdessä JCDecauxin kanssa ja siinä ovat mukana kansalliset FIA:n jäsenjärjestöt eli Suomessa AKK:n lisäksi Autoliitto sekä SF-Caravan.

Visiona on, että kymmenen kultaista sääntöä liikenteessä toteutuisivat yhä useamman kohdalla. Tarkoituksena on, että jokainen kuski sitoutuu muun muassa ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti. FIA:n manifestin voi allekirjoittaa täältä.

#3500lives kampanja järjestetään yhdessä JCDecauxin kanssa ja siinä ovat mukana kansalliset FIA:n jäsenjärjestöt eli Suomessa AKK:n lisäksi Autoliitto sekä SF-Caravan. Keulakuvina toimii 13 lähettilästä huippu-urheilijoista muusikoihin ja näyttelijöihin. Mukana ovat mm. formulakuljettaja Nico Rosberg, jalkapalloilija Antoine Griezmann, tennispelaaja Rafael Nadal, pikajuoksija Yohan Blake, näyttelijä Michael Fassbender, paralympialaisten pituushypyn kultamitalisti Vanessa Low ja muusikko Pharrell Williams. Kampanja näkyy yli 70 maassa tämän vuoden aikana ulkomainoksina, joissa lähettiläät esiintyvät.

Globaalien tähtien lisäksi olemme nostaneet Turvassa Tiellä ohjelmassa myös suomalaisia urheilutähtiä, joille liikenneturvallisuus on tärkeää. Turvassa Tiellä -hankkeen tukijoihin ovat liittyneet Mikael Forssell, Valtteri Bottas, Mika Häkkinen, Leo-Pekka Tähti, Matti Suur-Hamari, Miro Heiskanen, Kaisa Mäkäräinen ja Esapekka Lappi. Kampanjakasvojen videoihin pääsee tutustumaan pitkin vuotta Turvassa Tiellä -ohjelman verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Turvassa Tiellä -kampanjalla pyritään herättämään huomiota liikenneturvallisuutta edistäviin tekoihin ja aktivoimaan moottoriajoneuvolla liikkuvia vaikuttamaan sekä itseensä että lähipiiriinsä, jotta arkiliikenteestä tulisi turvallisempaa. Liikenneturvallisuuslupauksien punaisena lankana kulkevat Kymmenen Kultaista Tieliikennesääntöä ovat Turvassa Tiellä -hankkeen ydinsanoma.

Turvassa Tiellä -hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Suomen Poliisi, Suomen Autokoululiitto, NEP Finland, Nokian Renkaat, Mercedes-Benz ja Lasol. Liikenneturvallisuutta rakentamassa ovat myös Suomen Moottoriliitto ja Moottoripaja-hanke.